Lange wachttijden: een groot gedoe
De razendsnelle groei van Shenzhen heeft gezorgd voor overvolle gebouwen, waar de traditionele bezorging soms niet meer vlot loopt. Zeker tijdens de spitsuren kan de lift tot wel een half uur in beslag nemen. Dit is niet alleen vervelend voor bewoners en kantoormedewerkers, maar vooral ook voor de bezorgers die afhankelijk zijn van snelle leveringen voor hun inkomen.
Elke minuut is duur in de wereld van snelle leveringen en meteen gaat er geld verloren door vertragingen. Daardoor zijn de standaard bezorgers gedwongen hun manier van werken te herzien.
Nieuwe baan, nieuwe kansen
Om dit probleem te tackelen, is de functie van “bezorgers voor bezorgers” ontstaan. Vaak nemen tieners en gepensioneerden deze rol op zich, zodat zij de laatste stap in de bezorging kunnen overnemen. Ze verdienen ongeveer 100 CNY per dag (ongeveer 13 EUR) met een commissie van zo’n 0,28 EUR per bestelling.
Zo verdient de 16-jarige Li Linxing dagelijks 100 CNY door deze service te leveren. En dan is er Shao Ziyou, de pionier die deze dienstverlening professionaliseerde en op piekdagen wel 600 tot 700 bestellingen coördineert. Dit laat zien hoe deze informele sector zich razendsnel heeft ontwikkeld tot een belangrijk onderdeel van het stadsleven.
Hoe werkt het en wat zijn de hindernissen?
Het werk begint wanneer een officiële bezorger op zijn scooter arriveert en een QR-code scant om de eerste stap te bevestigen. Daarna neemt de vervanger het over om de levering af te maken. Deze samenwerking vraagt om een goede afstemming, want fouten of vertragingen kunnen ervoor zorgen dat de officiële bezorger boetes krijgt.
Ondanks dat het systeem soepel lijkt, zijn er wel wat hobbels. Er heerst bijvoorbeeld felle concurrentie en komen regelmatig conflicten voor tussen de werkers. Bovendien blijft het werk informeel: er zijn geen contracten en sociale zekerheden, waardoor de sector in een soort juridische grijze zone opereert.
Regels en sociale kanten van het verhaal
Om wat orde in de zaak te houden, hebben de lokale autoriteiten bepaald dat alleen mensen van 16 jaar of ouder in deze sector mogen werken. Ondanks dat er geen officiële arbeidsrechten geregeld zijn, is de baan populair. Vooral dankzij virale video’s op sociale media, waarin de job wordt gepresenteerd als spannend en winstgevend, trekt het veel mensen aan.
De opkomst van “bezorgers voor bezorgers” in Shenzhen laat zien hoe stedelijke uitdagingen vaak leiden tot verrassende oplossingen. Terwijl de stad blijft groeien, wordt het interessant om te volgen hoe deze informele sector verder evolueert en welke consequenties dat zal hebben voor de bredere economie en samenleving.