Tolvrijstelling verlengd voor elektrische vrachtwagens in Europa
Het Europees Parlement heeft recent gestemd voor een verlenging van de maatregel die de transportsector in Europa flink kan opschudden. Tot voor kort zou de regeling rond tolvrijstelling voor elektrische vrachtwagens op de Europese autosnelwegen eind 2025 aflopen, maar nu is besloten om deze maatregel door te trekken. Dit biedt een mooie stimulans voor de omschakeling naar vervoer zonder uitstoot én levert tegelijkertijd flinke besparingen op voor transportbedrijven.
Wat staat er precies op de planning?
Oorspronkelijk draaide de regeling tot 31 december 2025, maar die loopt nu door tot 30 juni 2031. Dat betekent dat elektrische vrachtwagens in deze periode gratis op Europese snelwegen mogen rijden. Voor bedrijven die overwegen over te stappen op elektrisch vervoer, komt dit dus financieel erg aantrekkelijk uit. Ze kunnen jaarlijks duizenden euro’s besparen op tolgelden, wat de overstap naar duurzamere transportmiddelen extra aantrekkelijk maakt.
Naast de directe besparingen komen er nog andere financiële voordelen bij kijken. Ondanks dat de aanschafprijs van een elektrische vrachtwagen vaak hoger ligt dan die van een conventioneel model, zijn de kosten voor onderhoud en ‘brandstof’ – in dit geval de elektriciteit – een stuk lager. Hierdoor is het gebruik van elektrische vrachtwagens op de lange termijn zowel vriendelijker voor het milieu als voordeliger voor de portemonnee.
Wat doen de verschillende landen?
Hoewel de Europese regeling duidelijk uitlegt hoe het in elkaar zit, mogen de lidstaten zelf beslissen hoe ze deze toepassen. Tot nu toe hebben slechts twee EU-landen gekozen voor volledige vrijstelling van tolkosten voor elektrische vrachtwagens. Tien landen hebben gekozen voor een kortingstarief voor emissievrije vrachtwagens en vijftien landen maken helemaal geen gebruik van deze regeling. Frankrijk is nog bezig met zijn keuze en heeft zich nog niet officieel uitgesproken.
Deze verschillen laten zien dat elk land zelf moet uitvinden hoe ze hiermee aan de slag gaan. De Europese Vereniging van Automobielconstructeurs (ACEA) liet in een persbericht weten dat deze stap belangrijk is om de overstap naar klimaatneutraal wegtransport te versnellen. Ze wijzen er ook op hoe belangrijk het is dat de nationale overheden hun beleid goed op elkaar afstemmen om deze verandering te ondersteunen.
Doelen en cijfers op een rij
De EU heeft zich ten doel gesteld dat tegen 2030 maar liefst 35% van de vrachtwagens op Europese wegen elektrisch rijdt. Op dit moment ligt dat aandeel nog op 3,5%. Deze cijfers laten zien dat er nog een flinke weg te gaan is om het streefdoel te halen. Maatregelen zoals de verlenging van de tolvrijstelling spelen daardoor een belangrijke rol.
Met deze verlenging zet Europa een stap in de richting van een schonere toekomst voor het wegtransport. Niet alleen profiteren bedrijven van lagere kosten, ze dragen ook bij aan een aanzienlijke vermindering van de uitstoot. Ondertussen blijft het aan de verschillende landen om te zorgen dat ze samen de gezamenlijke ambities realiseren, zodat we allemaal kunnen genieten van een groener Europa.